Chicklit The House of Books April 2007

Als ik dat geweten had

Als ik dat geweten had is een typische chicklit die je in no time uit hebt.

Sophie Mills werkt zich een slag in de rondte om carrière te maken. Ze woont samen met haar neurotische kat Artemis in een luxeappartement en heeft een passie voor schoenen. Daar is Sophie voorlopig dik tevreden mee. Een relatie is alleen maar lastig en aan kinderen krijgen denkt ze niet eens. Tot Sophie op een dag een verbijsterende erfenis krijgt. Plotseling komen er maar liefst twee kinderen van onder de zes jaar bij haar in huis wonen. Een vroegere vriendin van Sophie is overleden en Sophie zou dan tijdelijk de zorg voor de kinderen op zich nemen. Uiteraard ging ze er niet van uit dat Izzy van drie en Bella van zes zo lastig zouden zijn. Haar appartement verandert al snel in een oorlogsgebied en ook krijgt ze Louis op bezoek, de egoïstische vader die zijn kinderen in de steek liet.

Als ik dat geweten had is een typische chicklit die je in no time uit hebt. Het boek is enigszins te vergelijken met het in 2006 verschenen Mijn mooie dochter. Verschil tussen de boeken is dat Coleman wat oppervlakkiger in haar verhaal blijft. Ze weet de emoties van de lezer niet tot zelden los te maken, waar Dorothy Koomson, auteur van Mijn mooie dochter, wel in slaagde.

Buiten het niet raken van emoties is het verhaal nogal voorspelbaar. Na het lezen van enkele bladzijden is al duidelijk hoe het met de kinderen zal aflopen en bij wie zij uiteindelijk terecht komen. Ook keek ik niet vreemd op van Sophie’s keuze betreffende de man van haar leven.

Izzy en Bella komen op veel momenten ongeloofwaardig over. Dit geldt voornamelijk voor Bella. Het meisje van zes is wel erg volwassen voor haar leeftijd. Was ik in die tijd nog bezig met het spelen met poppen en inkleuren van kleurplaten, met Bella zijn hele gesprekken te voeren over het hoe en waarom van de dood van haar moeder en Louis die haar achter liet.

Als ik dat geweten had is gewoon een leuk boek om te lezen, met het standaard verhaal en de welbekende afloop. Wil je geraakt worden door een boek dan is Mijn mooie dochter een betere aanrader betreffende eenzelfde soort onderwerp.

336

9789044317442