Chicklit Ellessy November 2007

Als een zandkorrel in de wind

Het verhaal wordt rustig opgebouwd met de liefde tussen twee mensen en gaandeweg vinden er steeds meer vreemde gebeurtenissen plaats.

Marja en Robin zijn smoorverliefd op elkaar en de toekomst ligt stralend voor hen open. Als Robin een uitdagende nieuwe baan in New York krijgt aangeboden, vraagt hij Marja om zijn vrouw te worden en met hem mee te gaan naar Amerika. Maar dan wordt haar moeder ernstig ziek en Marja en besluit in Nederland te blijven. Terwijl ze door de oceaan gescheiden zijn schrijven ze elkaar brieven, maar er lijkt steeds wat mis te gaan. Ondertussen krijgt een collega van Marja’s werk, Feizal, steeds meer gevoelens voor haar en zo komt Marja voor moeilijke keuzes te staan.

Het allerleukste aan dit boek is dat het een herziene uitgave betreft en dat Verkerk ervoor gekozen heeft om weinig aan het verhaal zelf te veranderen. Het verhaal speelt zich halverwege de jaren negentig af en toen waren computers, internet en mobiele telefonie nog niet zo ingeburgerd als vandaag de dag. Bellen op straat kon alleen vanuit een telefooncel en je kon niet even snel tussendoor naar huis bellen als je kind bij de oppas zat. Dit roept vooral veel nostalgie en oude herinneringen op.

Met Als een zandkorrel in de wind heeft Verkerk een heel anders soort boek geschreven dan ik van haar gewend ben, en dat is wel eens fijn voor de afwisseling. Dit boek bevat, net als haar boek Het meisje in de rode jurk, een vleugje spanning. Het verhaal wordt rustig opgebouwd met de liefde tussen twee mensen en gaandeweg vinden er steeds meer vreemde gebeurtenissen plaats.

Verkerk heeft het tempo in haar boek vrij hoog gehouden. Na de rustige introductie, komt de vaart in het boek en komt tevens de spanning om de hoek kijken. Uiteraard leef je als lezer mee met Marja en hoop je dat ze een bepaalde keuze zal maken. Maar Verkerk heeft er ditmaal voor gekozen het verhaal wat minder voorspelbaar te maken, waardoor de lezer wat langer met vragen blijft zitten. Zou Marja dan toch..?

Voor de Verkerk fans is dit weer een boek om in de kast te hebben. Je eigen sores vergeten en heerlijk meeleven met Marja. Nu maar hopen dat ze de juiste keuzes weet te maken…

239

9789086600366