Thriller & Spanning De Boekerij November 2009

Als de doden niet herrijzen

De spanning is volop aanwezig, al had ik wel het idee dat Philip Kerr zijn hoofdpersoon iets te gemakkelijk in de problemen laat komen.

Berlijn 1934. De nazi’s zijn al anderhalf jaar aan de macht en de stad bereidt zich voor op de Olympische Spelen van 1936. Sinds zijn gedwongen ontslag bij de politie is Bernie Gunther als privédetective in dienst van het beroemde hotel Adlon. Hier raakt hij, na de moord op een zakenman en een joodse bokser, betrokken bij de activiteiten van twee hotelgasten. De één is een linkse journaliste die Amerika wil bewegen de Spelen in Berlijn te boycotten, de ander is een Duits-Joodse gangster die de Spelen wil gebruiken om zichzelf en de maffia te verrijken.

Bernie komt op het spoor van een veelomvattend netwerk, dat uit is op de grote sommen geld die de nazi’s bereid zijn uit te geven om zo het ‘nieuwe’ Duitsland aan de wereld te kunnen tonen. Het is een complot dat zijn effect pas twintig jaar later sorteert, in het Cuba van voor de revolutie.

Bernie Gunther is een cynische, maar goudeerlijke politieman. Hij is geen lid van de nazi-partij en ziet de opkomst van het nazisme, en de discriminatie van Joden, met leden ogen aan. Hierdoor is hij niet meer gewenst op het politiebureau en vindt hij een baan in hotel Adlon, waar hij in contact komt met criminele elementen die een slaatje willen slaan uit de toekomstige spelen in Berlijn. Een moord meer of minder wordt hiervoor niet geschuwd. Hij wordt verliefd op de linkse journaliste Noreen Charalambides Eisner. Dit loopt als een rode draad door het verhaal heen en heeft ook effect op het gehele verloop van het verhaal en einde van dit boek.

Philip Kerr heeft een heel goed beeld geschetst van het toenmalige Duitsland en de opkomst van de nazi’s. Hij heeft een begrijpelijk manier gebruikt om het verhaal te vertellen van de wijze waarop Hitler en zijn kornuiten langzaam aan het hele land hebben vergiftigd, daardoor hangt er ook een oud, maar ongemakkelijk sfeertje aan dit boek. Het gevoel dat je op je woorden moet letten en goed over je schouder moet kijken is in het hele boek aanwezig.

De spanning is volop aanwezig, al had ik wel het idee dat Philip Kerr zijn hoofdpersoon iets te gemakkelijk in de problemen laat komen. En dan springt het boek plots over naar Cuba. Oke, net als nu even overschakelen. Die omschakeling in het boek was me net even te rigoureus. Ook daar zit Gunther weer tijdens een probleemtijd van een ophanden zijnde revolutie. Ook hier raakt hij weer iets te gemakkelijk in de problemen. Verder vond ik Bernie Gunther wel een leuk, humoristisch hoofdpersoon, die houdt het verhaal in zijn ééntje overeind.

446

9789022552704