Literatuur & Romans Atlas Contact Januari 2013

Alles wat er was

Het is een verhaal dat je lastig loslaat en laat nadenken wat jij zou doen in een dergelijke situatie. Het leest prettig weg en personages worden goed uitgewerkt.

Acht mensen komen op een zondag in een schoolgebouw samen voor de opnamen van een wetenschapsprogramma. Maar die worden nooit gemaakt. Want plotseling klinkt er een knal. Op bevel van de autoriteiten gaan ramen, deuren en gordijnen dicht. En ze blijven dicht. Eerst dagen, dan weken. Door de ogen van tv-redactrice Merel zien we hoe de groep probeert zich staande te houden in een nieuwe wereld. Een wereld van duisternis en isolatie. Van slapen op een gymmat en tien korrels rijst per dag. Naarmate de voedselvoorraden verder slinken, lopen de spanningen tussen de schoolbewoners steeds hoger op. Als alles wat er was er niet meer is, wat is dan nog de waarde van liefde, loyaliteit en vriendschap?

Dit was mijn eerste kennismaking met Hanna Bervoets. Voor Alles wat er was heeft zij een zeer interessant uitgangspunt gekozen. Het gaat er niet om wat de knal was, waar deze vandaan kwam of hoe ze weg kunnen komen, maar juist over onderlinge verhoudingen. Wat gebeurd er als acht onbekenden in een relatief kleine ruimte worden opgesloten, maandenlang? Welke invloed heeft dit op de onderlinge relaties en wanneer laten mensen hun masker vallen en hun ware gezicht zien? Hoe lang wint de schijn het van de realiteit? Het verhaal doet mij enigszins denken aan de tv serie The Walking Dead, ondanks dat er in Alles wat er was natuurlijk geen zombie aan te pas komt.

Bervoets heeft er verstandig aan gedaan het verhaal vanuit één perspectief te vertellen. Ook kiest ze ervoor de focus te leggen op enkele personages, waardoor deze goed tot leven komen. Tevens kiest ze ervoor om het verhaal niet in chronologische volgorde te vertellen. Er worden bijvoorbeeld tijdsprongen gemaakt van dag 20 naar dag 135 naar dag 78. In eerste instantie lijkt dat verwarrend, maar gek genoeg werkt het prima.

Het is een verhaal dat je lastig loslaat en laat nadenken wat jij zou doen in een dergelijke situatie. Het leest prettig weg en personages worden goed uitgewerkt. Toch sla ik het boek niet helemaal naar tevredenheid dicht. Ergens blijf ik heel nieuwsgierig naar wat er ‘buiten’ aan de hand is en hoe het de overgebleven personages vergaat…

256

9789025440374