Literatuur & Romans De Bezige Bij Januari 2014

Alles over Tristan

De meeslepende en vertellende wijze van Wieringa is van ongekende klasse.

Bijna twintig jaar na de dood van de jonge, visionaire dichter Viktor Tristan is er ondanks zijn voortdurende populariteit nog altijd geen biografie over hem. Jakob Keller, universitair docent en bewonderaar van Tristan, neemt de taak op zich het weinige wat over de dichter bekend is aaneen te smeden tot een waardig monument. In de havenstad Mercedal zoekt hij contact met Tristans vroegere vrienden, die hun dagen slijten op het terras van café Colonial. Maar bijna niemand blijkt openhartig te willen praten over wat zich destijds heeft afgespeeld. De briljante dichter blijft de biograaf ontglippen; hoe meer Jakob Keller ontdekt over diens leven, hoe vaster hij zelf ingesponnen raakt in Tristans web van oude leugens en geheimen. En wanneer Keller uiteindelijk zijn moeizame zoektocht voltooit, zal ook zijn eigen leven nooit meer hetzelfde zijn.

Ik ben fan van de boeken van Tommy Wieringa. Als vond ik zijn laatste, Dit zijn de namen, zijn minste. Nieuwsgierig begon ik aan Alles over Tristan, het boek dat inmiddels al ruim en jaar ongelezen in mijn boekenkast stond.

Alles over Tristan is een typisch Wieringa boek, erg prettig voor en liefhebber zoals ik. Hoofdpersoon Keller gaat op zoek naar de waarheid over het leven van dichter Tristan. Gaandeweg ontmoet hij steeds meer interessante personen die hem helpen, of juist tegenwerken, in zijn zoektocht. Deze zoektocht heeft Wieringa mooi maar simplistisch beschreven. Keller komt wel erg makkelijk aan de waarheid, terwijl het zijn voorgangers nooit eerder gelukt zou zijn. Wieringa laat Keller makkelijk in contact komen met oud familieleden en vrienden en licht zo steeds sneller het tipje van de spreekwoordelijke sluier op.

Toch stoor ik mij niet aan deze ietwat onrealistische zoektocht. Dit is namelijk niet waar het om draait in het verhaal. Het draait uiteindelijk om familiebanden, respect, normen en waarden en wat je voor elkaar overhebt. Dit weet Wieringa treffend op papier neer te zetten en komt als een mokerslag aan bij de lezer. Ondanks dat het mij niet choqueert, doet het wel degelijk wat met mij als lezer. De meeslepende en vertellende wijze van Wieringa is van ongekende klasse.

253

9789023485537