Waargebeurd Mistral September 2008

Ademloos

Lees dit boek en je zult moeite moeten doen om de tranen binnen te houden.

Ademloos is niet alleen de toepasselijke titel van dit boek maar ook de manier waarop je het leest. In Ademloos volg je de lijdensweg naar de dood van Ron, het levensmaatje van Kim. Zonder hem lijkt het leven alle aantrekkingskracht verloren te hebben. En het was al niet makkelijk, want Kim heeft dezelfde ziekte waar Ron aan sterft: Cystic Fibrosis, een rotziekte, die je letterlijk de adem beneemt, die je dagelijkse leven overheerst en waar je niet oud mee wordt.

In Ademloos vertelt Kim hoe ze vecht tegen onbegrip en onvermogen, tegen horrorfilm-broeders in het ziekenhuis en hoe ze haar geliefde uiteindelijk verliest. Tijd om te rouwen wordt haar nauwelijks gegund. Haar eigen conditie is wankel en ze ontkomt niet aan ziekenhuisopname, zuurstofslang en rolstoel, niet aan de angst en niet aan de leegte.

Ademloos is het verhaal van een grote liefde, van menselijke moed, doorzettingsvermogen en veel verdriet. Maar ook van levenslust en humor. Met deze twee ‘wapens’ gaat Kim het leven weer te lijf. Gelukkig is er Balou, die malle hond uit Bosnië, die met haar eigen trauma’s worstelt, maar Kim haar onvoorwaardelijke liefde schenkt. Ook als tegenslagen het leven blijven kleuren, hebben ze oog voor dat kleine bloemetje, die vriendelijke postbode, die sexy buurman. En samen gaan ze ervoor…

Kim Moelands heeft de moeilijkste periode in haar leven zo echt op papier weten te krijgen dat haar verhaal je echt naar de keel grijpt. Kim schrijft zeer gedetailleerd over haar grote liefde Ron en hoe hij zijn laatste dagen doorbrengt in het ziekenhuis, hoe hij komt te overlijden en wat Kim na zijn dood allemaal voor de voeten krijgt. Ook kom je te weten welke gedachten door haar hoofd gaan wanneer ze probeert om te gaan met Ron’s dood en daarnaast ook zelf moet zien te overleven. Doordat ze alle ellende telkens weet positief wilt blijven benaderen brengt ze ook veel humor mee in haar verhaal. Dit maakt Ademloos wat luchtiger en geeft je als lezer soms echt te tijd om weer even bij te komen. Het boek zet je zeker aan het denken en Kim geeft dan ook haar boodschap aan de wereld. Geniet van elke dag, leef en blijf niet stilstaan bij onbelangrijke probleempjes’die er eigenlijk niet toe doen.

352

9789049950941