Thriller & Spanning Ambo | Anthos Juni 2017

Achter gesloten deuren

De lezer voelt de onderhuidse spanning en weet dat er wat aan de hand is, maar het is lastig er de vinger op te leggen.

Iedereen kent wel een echtpaar als Jack en Grace: hij is knap en rijk, zij is charmant en elegant. Mensen om jaloers op te zijn, als je ze niet aardig zou vinden. Je zou Grace beter willen leren kennen. Maar dat is moeilijk, want Grace en Jack zijn altijd samen. Sommigen zouden dit ware liefde noemen. Anderen zouden zich misschien afvragen waarom Grace nooit de telefoon opneemt. En waarom ze nooit op visite komt, ook al werkt ze niet. En waarom een slaapkamer van hun huis tralies voor het raam heeft.

Achter gesloten deuren is het (zeer bejubelde) debuut van B.A. Paris. En wat voor een!
In het verhaal volgen we Grace. Ze heeft een gehandicapt zusje en heeft nog niet de liefde van haar leven ontmoet. Dat veranderd als ze de elegante Jack ontmoet in het park. Al snel krijgen ze een relatie en trouwen ze. Grace is meer dan bereid om haar werkende leven op te offeren en volledig voor haar huwelijk te gaan. Of dit een verstandige keuze is zal al snel blijken.

Het verhaal vangt aan met een etentje tussen Grace, Jack en een bevriend stel. De lezer voelt de onderhuidse spanning en weet dat er wat aan de hand is, maar het is lastig er de vinger op te leggen. Al snel blijkt Paris een kei in het op papier zetten van deze subtiliteiten.
Ook weet ze hiermee het verhaal vanaf bladzijde 1 spannend te krijgen en te houden. De korte hoofdstukken en toegankelijke schrijfstijl dragen hier ook zeker aan bij. Dat het verhaal wordt afgewisseld met zowel heden als verleden, houdt het afwisselend en boeiend voor de lezer.

Hoe meer je in het verhaal komt, hoe lastiger is om het je voor te stellen. Jack is niet wie Grace denkt dat hij is. Gedurende het eerste deel van het verhaal kan ik mij nogal eens storen aan de naïviteit van Grace. Ze is wel erg goedgelovig… Zou het werkelijk zo lastig voor haar zijn om stappen te ondernemen? Al snel blijkt ook de sluwheid van haar man, hij is haar altijd een stap voor. De frustratie van Grace is vervolgens voelbaar en mooi beschreven. Dit maakt dat je begrip krijgt voor haar gang van zaken en haar de ‘naïviteit’ vergeeft.

In de plot weet Paris te verrassen. Enig minpunt is de ongeloofwaardigheid in de mededader. Dit gaat net te ver en wel erg makkelijk om nog geloofwaardig over te komen. Door de vele boeiende hoofdstukken daarvoor vergeef ik dit Paris echter met liefde. Haar debuut heeft mij zeer nieuwsgierig gemaakt naar haar inmiddels verschenen tweede thriller, Gebroken.

360

9789026339936