Jeugd De Harmonie Maart 2008

Aanwezig

Aanwezig is alweer het vijfde boek van Kevin Brooks en minstens net zo spannend als zijn voorgangers.

Wat begon met een eenvoudige kijkoperatie verandert in een nachtmerrie. Als de 16-jarige Robert Smith wakker schrikt uit zijn verdoving, kan hij zich niet bewegen, maar hij hoort precies hoe de artsen zich verbazen over het mysterieuze mechaniek dat zich in zijn lichaam bevindt. Wanneer ze voorstellen hem verder open te snijden, slaat Robert op de vlucht. Agenten van een geheime overheidsinstelling zetten de achtervolging in.

Aanwezig is alweer het vijfde boek van Kevin Brooks en minstens net zo spannend als zijn voorgangers. Brooks slaagt er wederom in het leestempo en de spanning hoog te houden. Aan het eind van elke hoofdstuk gebeurt er altijd wel wat spannends waardoor je maar door blijft lezen. Ook de personages zijn interessant om te volgen. Voor je het weet klap je het boek alweer dicht.

Waar Brooks de lezer kan bekoren met spanning, kan hij dat niet met het plot. Het plot van het boek doet totaal geen recht aan het verhaal. Wat Robert nu precies is en wat hij zich in zijn lichaam bevindt blijft onduidelijk. Ook komt de lezer nooit te weten wie er nu achter hem aan zitten en vooral, waarom. Brooks laat de lezer met een open einde achter waardoor de lezer er een onbevredigd gevoel aan zal overhouden. Als Brooks het eind goed had uitgewerkt was het boek een aanrader geworden. Nu is het niet meer dan middelmatig. De goed uitgewerkte personages en de toegevoegde spanning kunnen daar helaas niets meer aan veranderen.

280

9789061698456