Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Juni 2010

Aangebrand

Een lekker geinig Hollands boek met een, voor mij, onverwachte aantrekkingskracht

Cora Traarbach is de slechtste kok van het land. Ze mengt ingrediënten die niet kunnen en denkt dat te maskeren door het ‘fusion’ te noemen. Ze is een gevaar in de keuken, vindt culinair journalist Nic Hak, die voor ‘natafelen met Nic’, zijn wekelijkse rubriek in dagblad De Courant, argeloos haar restaurant is binnengewandeld en bijna over zijn nek is gegaan. Cora ziet de bui hangen en laat al haar erotische talenten op de humeurige culinair recensent los, maar Nic trapt er nier in. Dat blijkt niet slim, want Cora’s wraak zal groot zijn als de recensie ooit wordt gepubliceerd. Dat Nic Hak tijdens zijn volgende restaurantbezoek een menukaart krijgt aangereikt waarop tientallen fotootjes zijn geplakt van vrolijke maar op zijn minst belastende ‘ontmoetingen’ uit zijn culinaire reisverleden, ach, daar kan hij de humor nog wel van inzien. Maar als vervolgens lamssaus wordt opgelepeld waarin – hij ziet het net op tijd – een vinger drijft, begint er iets te dagen. In zijn zoektocht naar de waarheid krijgt Nic hulp van een opmerkelijke collega: Tara, de mooie redactrice van de buitengewoon populaire receptensite ‘Snoepweb’. Ze rookt sigaren, studeert Sanskriet en is lid van een veganistische beweging. Nic en Tara vormen vanaf dat moment een zonderling duo in de niet aflatende strijd tegen belabberd voedsel en maffiose bediening.

Wat een geinig boek. Bij de eerste bladzijden die ik hiervan las had ik nog geen idee wat het nou moest gaan worden en of ik het wel een leuk boek zou vinden. Maar hoe meer ik er in las, hoe meer ik het op prijs ging stellen. Het is in een gemakkelijk leesbare stijl geschreven en doet lekker Hollands aan. De hoofdpersonen zijn leuk gekozen en er hangt een soort van ‘Grijpstra en de Gier’ gevoel aan dit boek. De Zeeuw is in het dagelijkse leven culinair journalist en heeft dit dan ook geschreven als een culinaire thriller, dit heeft goed uitgepakt en komt dan ook origineel over. Het is een boeiend verhaal geworden, hoewel je beperkt wordt in je keuze van de dader.

De Zeeuw heeft gekozen voor maar een aantal personen zodat je wel weet dat de dader één van deze personen moet zijn, maar dat houdt het verhaal wel lekker overzichtelijk. Ik heb wel eens een andere culinaire thriller gelezen die daadwerkelijk vol stond met echte recepten, verwacht dat niet van dit boek. Een lekker geinig Hollands boek met een, voor mij, onverwachte aantrekkingskracht. Het eerste boek van De Zeeuw, ik zie het als een goed voorgerecht, laat de volgende gangen maar komen…

190

9789061127383