Thriller & Spanning Ambo | Anthos Oktober 2012

Aan niemand vertellen

Prima thriller die lekker wegleest, maar helaas niet verbaasd.

Lois is een jonge rechercheur Moordzaken, afdeling Noord-Holland Noord. Op het eerste gezicht leidt ze een overzichtelijk leven: ze heeft een huis in het centrum van Alkmaar en een uitdagende, spannende baan. Als op een mistige novemberavond het verminkte lichaam van een man wordt gevonden, worden Lois en haar collega op deze opmerkelijke zaak gezet. De eerste naspeuringen lijken nergens toe te leiden. Het slachtoffer, David Hoogland, was een vrolijke basisschoolleraar met een leuke vriendin en een brandschoon verleden. Het onderzoek loopt vast, tot een tweede en zelfs een derde moord nieuwe aanwijzingen opleveren. Lois verdiept zich meer en meer in de psychologie van de moordenaar. Maar kan zij voorkomen dat er nog meer doden vallen?

In Aan niemand vertellen maken we kennis van Lois Elzinga. Eerder schreef Simone van der Vlugt stand-alone thrillers, maar Aan niemand vertellen is het eerste deel uit een serie. Er komt dus een vervolg met rechercheur Lois in de hoofdrol. Uiteraard heeft de hoofdpersoon in het verleden het nodige voor de kiezen gehad. Ook is de relatie met haar in Bergen woonachtige zus Tessa niet optimaal te noemen. De zussen hadden niet meer van elkaar kunnen verschillen. De gebeurtenissen uit het verleden van Lois zorgen voor voldoende mogelijkheden om op door te pakken in het tweede deel van deze serie. Het karakter van Lois is goed uitgewerkt. Ook het karakter van Fred, de werkpartner van Lois, is goed uitgewerkt en komt tot zijn recht.

Het verhaal speelt zich af in Alkmaar en Bergen. Voor mij als lezer een feest der herkenning, omdat ik zelf woonachtig ben in Alkmaar. Ook weet Van der Vlugt op een typische manier de inwoners van Bergen te schetsen. Treffender had het niet gekund. Het verhaal leest makkelijk weg, naar mijn mening soms iets te makkelijk. Af en toe vind ik het zelfs wat simpel qua taalgebruik. Echt spannend vind ik het verhaal nooit. Van der Vlugt weet me niet op het puntje van mijn stoel te brengen. Ook het plot weet mij niet te verrassen, ondanks dat het goed in elkaar zit en alle puzzelstukjes op hun plaats vallen.

Het was, hoe verbazingwekkend ook, mijn eerste kennismaking met Van der Vlugt. Wellicht dat daardoor de verwachtingen te hoog gespannen waren. Aan niemand vertellen is een prima thriller die lekker wegleest en ik zal zeker wel vaker een boek van Van der Vlugt lezen. Maar mij als lezer echt verbazen heeft ze nergens gedaan.

295

9789041421470