Literatuur & Romans De Geus Augustus 2015

Alles verandert

Ik vind de schrijfstijl uniek en beeldend en de korte hoofdstukken prettig. Iris is een intrigerend personage, al begreep ik niet altijd de keuzes die ze maakte.

Iris Verdonck kan met trots terugblikken op een rijke carrière en een onstuimig liefdesleven. Alles, of bijna alles, in haar leventje lijkt gesmeerd te lopen, tot op een fatale dag een mooie, raadselachtige studente haar het hoofd op hol brengt. In roekeloze overgave gooit ze haar principes overboord. De gevolgen zijn nauwelijks te overzien, en Iris dreigt alles te verliezen waar ze jaren voor gevochten heeft.

Grappig om te merken hoe snel je op het ‘verkeerde’ been wordt gezet en uitgaat van bepaalde vooroordelen. En in mijn geval, ook niet goed de achterkaft gelezen heb. De kaft is mooi vormgegeven, maar ik zie niet de overeenkomst met het verhaal. Ik was begonnen aan het boek van Kristien Hemmerechts, Alles verandert, en het verhaal pakte mij direct. Ik had nog geen ander boek van haar gelezen.

Iris heeft haar leven op orde en heeft een glansrijke carrière, tot het momemt dat ze een aantrekkelijke studente ontmoet. Het woord studente, had ik niet goed gelezen en las, student. Waardoor ik uit ben gegaan van een jongeman die haar hoofd op hol brengt.
Op het moment dat ik doorheb dat het om een liefde gaat tussen twee vrouwen, moest ik schakelen, en wilde ik doorlezen.
Het verhaal is op geen moment voorspelbaar en ik bleef mij afvragen wat zou er gebeuren.

Ik vind de schrijfstijl uniek en beeldend en de korte hoofdstukken prettig. Iris is een intrigerend personage, al begreep ik niet altijd de keuzes die ze maakte. Iris is een intelligente vrouw, die door bepaalde gevoelens voor een andere vrouw, zonder dat ze het zich beseft, een risico neemt. De momenten van geluk en verdriet wisselen zich in korte tijd af. Door bepaalde situaties te ondergaan, ontdekt Iris wat ze met haar leven wil. Hier heeft ze een lange weg voor nodig. Ze raakt mensen kwijt en ze merkt dat haar manier van denken en leven, niet altijd dezelfde is als die van een ander zoals die van haar zoon. Ik vind dit boek zeker een aanrader.

282

9789044534245