Literatuur & Romans Atlas Contact Oktober 2014

Ik kom terug

Van Dis heeft op treffende wijze zijn hunkering naar erkennig en liefde van zijn moeder op papier weten te zetten.

Zwijgen en buitensluiten, daar was moeder goed in. Totdat ze vlak voor haar dood opeens begint te praten tegen haar zoon. Ik kom terug vertelt over deze aarzelende ontboezemingen. De moeder heeft verhalen over drie verschillende oorlogen, over grensoverschrijdende liefde en over verraad. Aangezien de zoon een schrijver is, mag hij haar biografie schrijven. Als hij haar tenminste een zachte dood bezorgt. Dat is het tragikomische uitgangspunt van deze roman over een vrouw die terugkijkt op haar eeuw.

Van Dis heeft vele prijzen gewonnen met deze autobiografische roman. Ik kom terug is een heftig verhaal over de relatie tussen een moeder en haar zoon. Moeder ligt op sterven. Ze vraagt haar zoon hulp om haar een zachte dood te bezorgen. In ruil daarvoor wil zij wel vertellen over haar leven. Van Dis komt zo steeds meer te weten over zijn moeder, haar geschiedenis en wat haar heeft gevormd tot de vrouw die ze vandaag de dag is. Wat de reden is waarom bepaalde zaken en trauma’s nooit eerder zijn uitgesproken. Hij neemt in het verhaal de tijd om gebeurtenissen en gevoelens weer te geven en doet dat op intrigerende wijze.

Van Dis heeft op treffende wijze zijn hunkering naar erkennig en liefde van zijn moeder op papier weten te zetten. Zijn moeder blijkt al snel niet in staat haar liefde te geven op een manier die hij wel verlangt in de moeder-zoon relatie. Dit maakt het een meeslepend verhaal en het maakt dat je je goed in kunt leven in Van Dis. Van Dis zijn gevoelens en emoties schieten alle kanten op. Zijn moeder verteld haar verhaal vooral zodat ze vredig kan sterven en de onrust achter haar kan laten. Een eerlijk en openhartig verhaal en vooral een tragisch portret van een vrouw die bijna een eeuw geleefd heeft.

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

BadgesKlassieker

284