Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff April 2010

61 uur

Dit is een deel geworden met wat minder actie en wat meer speur en denkwerk dan wat ik gewend was van de vorige delen.

Jack Reacher komt tijdens een extreem koude winter een paar dagen vast te zitten in Bolton, South Dakota. De lokale politie heeft problemen die het kleine departement boven het hoofd groeien, en Reacher biedt aan om te helpen. Hoe erg kan het tenslotte zijn in een stadje als Bolton? Wat Reacher niet kan weten is dat juist dáár over precies 61 uur de grootste internationale drugsdeal aller tijden op spectaculaire wijze uit de hand zal lopen. De klok tikt. De Mexicaan is onderweg. De Rus heeft iedereen omgekocht. Het Amerikaanse leger zal er alles aan doen om schone handen te houden. En Reacher zit er middenin.

Deel 14 uit de Jack Reacher-serie heeft weer alles wat een goede actie-thriller nodig heeft: spanning, droge humor, en een gemakkelijk te volgen verhaallijn. Maar bovenal heeft elk deel die leuke hoofdpersoon in de vorm van Jack Reacher. Ruwe bolster met een blanke pit met zijn eigen kijk op de wereld.

Dit is een deel geworden met wat minder actie en wat meer speur en denkwerk dan wat ik gewend was van de vorige delen. Wel weet Lee Child je weer helemaal mee te nemen in het verhaal. Hij zet in dit deel Reacher neer als een wat menselijker persoon dan in de vorige delen waar hij niet zo kwetsbaar in overkomt. Ook heeft hij de omgeving, de koude temperatuur en de bijpersonen heel goed neergezet, zodat hij het mogelijk maakt dat je je helemaal in het verhaal kunt verliezen. Tevens had ik zelf wel door dat het een verhaal is geworden met een open einde, het was nog niet helemaal af. Dat verwoord Lee Child zelf het best op pagina 383 met de woorden: wordt vervolgd najaar 2010. Weer iets om naar uit te kijken.

383

9789024531721