Jeugd De Fontein September 2007

3 vriendinnen, 7 verlangens

Het gemis aan humor en het niet relativeren van situaties maakt het een saai boek.

Murphy, Birdie en Leeda hebben een onvergetelijke zomer achter de rug. Een heel seizoen hebben ze samen perziken geplukt en lief en leed gedeeld. Maar nu loopt de zomer ten einde. Murphy, die bekendstaat als wild en onbezonnen heeft zich heilig voorgenomen om te gaan studeren in New York, ver weg van Bridgewater. Ze is echter verrast door haar hevige liefde voor Rex.

Leeda, de knapste en de rijkste van de drie probeert de moeizame relatie met haar moeder een nieuwe kans te geven. Maar dat gaat niet vanzelf, Leeda zal moeten laten zien wat er achter haar mooie buitenkant schuilgaat.

Birdie, rustig, zachtaardig en dol op de perziken boomgaard van haar vader wil niets liever dan de tijd stilzetten. Net nu ze haar grote liefde Enrico en twee fantastische vriendinnen heeft gevonden, dreigt alles te veranderen. Ze vreest dan ook het naderende afscheid van Murphy en Leeda. Maar met het afscheid begint ook een nieuwe fase. Lukt het de drie vriendinnen hun eigen weg te vinden en hun lang gekoesterde verlangens te vervullen?

Anderson heeft een origineel jeugdboek neergezet. Het verhaal speelt zich af op het platteland in een stadje in Amerika, wat toch voor hele andere situaties zorgt dan in de grote stad. Deze drie meiden hebben allemaal heel verschillende karakters waardoor de lezer zich altijd kan identificeren met een van deze meiden.

De drie zitten midden in een moeilijke fase, ze moeten beslissen wat ze willen met hun leven. Welke studie zal ik volgen, waar wil ik wonen of wil ik toch eerst reizen? Murphy kampt ineens met de liefde, Leeda kan het helemaal niet met haar moeder vinden, wat voor netelige momenten zorgt. Leeda zal haar eigen weg moeten zien te vinden en niet de weg volgen die haar moeder vanaf haar geboorte al heeft uitgestippeld. Birdie wil het liefste meteen beginnen met werken op de perzikenboomgaard, maar zal toch echt eerst een studie moeten volgen van haar vader. Dit zijn lastige situaties en de drie vriendinnen zie je groeien in het boek en lijken steeds meer volwassen te worden. Soms is het echter iets te diepgaand en mis ik de humor van dingen. Niet alles hoeft zo serieus bekeken te worden. Ook zitten er grote tijdsprongen in het verhaal wat erg jammer is.

Een leuk boek over volwassen worden en keuzes maken, toch mis ik de humor en het relativeren van situaties wat voor grappige momenten had kunnen zorgen. Een tikkie serieus, maar wel met een mooi beeld op volwassen worden.

287

9789026123375