Thriller & Spanning A.W. Bruna Mei 2012

13 uur

Het plot zit goed in elkaar en alle puzzelstukjes vallen op zijn plaats, maar toch had ik hier meer van verwacht.

Wanneer een Amerikaanse rugzaktoeriste in Kaapstad verdwijnt en politici in paniek raken over het beschadigde imago van de stad, krijgt inspecteur Bennie Griessel de taak om de jonge vrouw terug te vinden. De keuze voor Bennie is allesbehalve oncontroversieel, want zijn alcoholprobleem is alom bekend, en zijn carrière is na 25 jaar bij de politie nagenoeg tot stilstand gekomen. Maar de zaak van het verdwenen meisje biedt hem een kans om nog een keer te laten zien waarom velen binnen de politie en de politiek hem als een ware legende beschouwen. Bennie heeft slechts dertien uur de tijd om de jonge vrouw terug te vinden, om twee moorden op te lossen en om tussendoor zijn jarenlange ervaring over te dragen op de volgende generatie misdaadbestrijders, die afkomstig zijn uit alle etnische groeperingen die het nieuwe Zuid-Afrika rijk is. Dertien uur om een complot te ontrafelen dat een bedreiging blijkt te vormen voor het hele land…

Na het lezen van de achterflap bekruipt me direct het gevoel dat ik met Bennie Griessel te maken heb met het stereotype beeld van een inspecteur met stukgelopen huwelijk, drankprobleem en laatste kans zijn imago te redden, zoals in zoveel thrillers het geval blijkt te zijn met de hoofdpersoon. Gelukkig blijkt al snel dat Meyer hier niet de aandacht op legt.

Het verhaal wordt vertelt vanuit diverse perspectieven. We volgen het verhaal niet alleen door de ogen van Griessel, maar ook de vluchtende toerist weet de spanning erin te houden. Juist door deze toevoeging wordt het boek vanaf de eerste bladzijde spannend. Het verhaal bevat veel diverse personages. Wanneer je het boek een week aan de kant legt, is het weer even in het verhaal komen en bedenken hoe het ook alweer zat. Al snel zit je er echter weer helemaal in, mede wegens de korte hoofdstukken. Het verhaal speelt zich af in slechts een dag, maar de gebeurtenissen, actie en ontwikkelingen zijn zo boeiend dat 13 uur meer dan genoeg blijkt te zijn.

Het plot zit goed in elkaar en alle puzzelstukjes vallen op zijn plaats, maar toch had ik hier meer van verwacht. Meyer heeft er wel voor gekozen om niet alles te laten eindigen met een happy end waardoor de geloofwaardigheid niet in het geding komt. Ondanks dat het plot goed in elkaar zit denk ik wel dat Meyer hier meer uit had kunnen halen.

Naast de spanning heeft Meyer tevens een politiek thema gekozen, te weten de apartheid in Zuid-Afrika. Door het hele verhaal sluimert dat dit vandaag de dag nog steeds speelt. Korpsen worden niet samengesteld op basis van kennis en kunde maar op percentages blanke en donkere personen. Het geeft een intrigerend beeld van Zuid-Afrika vandaag de dag.

373

9789400501614