Thriller & Spanning De Bezige Bij November 2016

Playground

Wat te prijzen valt is dat Kepler ook jonge slachtoffers laat vallen, heftig maar het toont wel lef dat zij dit niet schuwen.

Jasmine Anderson ziet tijdens een navo-missie de dood recht in de ogen. Haar hart staat meer dan een minuut stil, en de herinnering aan die honderd seconden zal haar leven voorgoed veranderen. Wanneer Jasmine jaren later met haar moeder en zoontje betrokken raakt bij een ernstig auto-ongeluk, komt zij als enige weer bij bewustzijn. Haar moeder is overleden en haar zoon is zo ernstig gewond dat artsen zijn hart moeten stilzetten om hem te redden. Jasmine herinnert zich de wereld tussen leven en dood en besluit haar zoon te gaan helpen door ook haar hart stil te laten zetten. Alleen zo zal ze hem kunnen redden, wég van de dood.

Zoals velen met mij ben ik groot fan van de boeken van het schrijversduo Kepler. Alle eerder verschenen boeken vormden tezamen een reeks met Joona Linna in de hoofdrol. Playground is een stand-alone boek en heeft niets met de eerdere delen te maken. Door de tekst op de achterflap was ik meteen geintegreerd, met name doordat Jasmin tussen leven en dood lijkt te gaan zweven…

Playground is vrij surrealistisch. In het boek staat met name de periode centraal die Jasmine tussen leven en dood doorbrengt, de schijnwereld. Dit is een interessant uitgangspunt en ik ben dan ook benieuwd hoe Kepler dit uit zal werken.
Helaas blijkt al snel dat zij voor een setting hebben gekozen waar ik weinig feeling mee heb. De schijnwereld blijkt een Chinese havenstad te zijn. Deze setting beslaat eendusdanig groot deel van het verhaal, dat je dit wel aan moet spreken wil je het boek kunnen waarderen.

Het gevecht op leven en dood dat Jasmine voert doet mij een beetje denken aan The Hunger Games. Vele achtervolgingen, bruut geweld en een behoorlijk aantal doden. Wat te prijzen valt is dat Kepler ook jonge slachtoffers laat vallen, heftig maar het toont wel lef dat zij dit niet schuwen. Toch weet je al snel of Jasmine de strijd zal overleven. Ook viert corruptie hoogtij. Wat dat betreft is niets menselijks de schijnwereld vreemd. De vele achtervolgingen die het boek rijk is, duren mij te lang en ik merk dat ik me verveel tijdens het lezen. Tot op detail worden de achtervolgingen beschreven, dit had voor mij wat korter en bondiger gemogen.

Het boek bevat veel vaart en actie en het is duidelijk een genre en setting die je aan moeten spreken. Ik heb er persoonlijk minder mee en deze stand-alone van Kepler is mij erg tegengevallen. Doe mij in het vervolg maar de boeken met Joona Linna in de hoofdrol.

368

9789023495338