Jeugd De Fontein November 2007

100% Anna

100% Anna is een aanrader voor iedereen die van lachen houdt, van dit boek krijg je geheid een glimlach op je gezicht!

Anna, of eigenlijk Anna-Claire Alexia van Aspen, is dertien jaar en heeft, in materiële zin, alles wat haar hartje begeert. Haar moeder shopt zich suf bij Chanel en Louis Vuitton en Anna’s zus wil niets liever dan rijk en beroemd worden. Maar Anna zelf moet niks hebben van haar rijke familie en hun snobistische gedragingen. Terwijl haar ouders denken dat Anna lid is van een chique hockeyclub, zit ze stiekem op voetbal. Ze wil gewoon voetballen en shoppen bij H&M, in plaats van de PC Hooftstraat.

Anna’’s voetbalvriendinnen Chanella en Naomi weten niet dat Anna steenrijk is en ook haar grote liefde op het voetbalveld, Jamie, heeft geen idee… Sterker nog, ze maken vaak grappen over de verwende hockeymeisjes. Maar dan staat Anna als Rich Girl op de cover van het tijdschrift Beau Monde! Zullen haar vriendinnen haar geheim ontdekken? Anna is hartstikke bang dat haar vriendinnen haar laten vallen als ze er achter komen dat ze uit een welgestelde familie komt, en niet in een rijtjes huis woont, maar in een kast van een villa met een zwembad en inclusief een huishoudster! En wat zal Jamie zeggen als hij ontdekt dat ze een Rich Girl is?

Het is ontzettend leuk en grappig beschreven hoe Anna haar rijke wereldje belachelijk maakt. Anna schaamt zich heel erg vanwege haar rijkdom en wil graag zijn zoals de anderen op de voetbalclub. De meeste van ons kunnen zich niet met het rijke leven van Anna identificeren, maar toch is het wel herkenbaar. Alle puberonzekerheden komen aan bod; je eerste verliefdheid, eerste zoen, vriendschap en op zoek gaan naar je ware ik. Door de diversiteit aan onderwerpen leest het boek lekker weg. Leuk detail is dat de bekende Nederlanders ruimschoots aan bod komen, wat het verhaal helemaal van deze tijd maakt, en zorgt voor enkele grappige momenten.

100% Anna bevat enkele tekeningen en dat maakt het boek dynamischer. Aan het eind van het verhaal is er ruimte overgelaten voor de noot van de schrijver, wat leuk is om te lezen.

100% Anna is een aanrader voor iedereen die van lachen houdt, van dit boek krijg je geheid een glimlach op je gezicht. En natuurlijk omdat de moeder van Anna op de wachtlijst staat voor een Egyptische chihuahua… Dat deze mensen echt bestaan!

122

9789026123795