Interviews

Interview Marco van Houwelingen

Marco van Houwelingen debuteerde in 2013 met het boek ‘Aangeschoten Wild’. Zijn debuut werd uitgebracht nadat hij eerder de CoffeeCompany Bookaward won. Naast het schrijven reisde hij begin dit jaar tevens af naar de Olympische Spelen in Sochi in de functie van COO, Chief Oranje Officer. Van Heineken wel te verstaan.

Marco kwam de vacature op internet tegen en besloot te reageren. Met een stel vrienden maakte hij een video waarin hij zichzelf presenteerde als grootste Oranje fan van Nederland. “Ik dacht direct: wát een droombaan. Als COO mag je namens Heineken een jaar lang het Oranjegevoel uit zijn voegen laten barsten, onder andere tijdens de Olympische Spelen en het WK voetbal in Brazilië. Ik ben een groot sportliefhebber en was bovendien toe aan een nieuw avontuur.” Anderhalve maand na zijn sollicitatie werd hij uit honderden sollicitanten als eerste COO gekozen. Marco was ontzettend blij met deze kans. “Mijn leven is sindsdien in een stroomversnelling geraakt. Ik was tijdens de Olympische Spelen in Sochi om daar onder andere met Oranjesupporters te praten en content te maken voor de sociale mediakanalen van Heineken en het Holland Heineken House. Ontzettend gaaf allemaal. Inmiddels ben ik net terug uit Latijns Amerika, waar we een commercial hebben geschoten, en zijn we alweer bezig met geweldige ideeën voor Koningsdag en het WK. Ik kan mijn geluk niet op!”

Het was voor Marco overigens niet de eerste keer dat hij naar Latijns Amerika vertrok. Na zijn middelbare school heeft hij een jaar lang door Latijns Amerika gereisd en deze reis heeft veel indruk op hem gemaakt. “Niet alleen kwam ik als dorpsjongen plotseling in aanraking met nieuwe mensen, steden en culturen – het was ook een kennismakingsproces met mezelf. Tijdens dit jaar heb ik ook mijn liefde voor schrijven leren kennen. Ik hield een blog bij en probeerde daarbij alles steeds mooier en krachtiger te verwoorden. Terug in Nederland begon ik, bijna als vanzelfsprekend, over de reis te schrijven. Ik heb een verhaal verzonnen waarin de reis centraal stond. Dit resulteerde enkele jaren later tot het manuscript ‘Aangeschoten wild’.” Tussen zijn reis en het daadwerkelijk verschijnen van zijn boek zit ruim zeven jaar.

Zijn debuut verscheen doordat hij de CoffeeCompany Bookaward won. Iedereen kon zijn of haar manuscript insturen welke beoordeeld zouden worden door een jury. Aanvankelijk wilde Marco helemaal niet meedoen met deze wedstrijd. “Ik vond het teveel werk om alles in de juiste opmaak te zetten, haha. Gelukkig heb ik me toen niet door mijn laksheid laten leiden. Via een longlist en een shortlist werd enkele maanden na het insturen de top drie bekend gemaakt. In een CoffeeCompany in Amsterdam maakte Sander Knol (Xander Uitgevers) de winnaar bekend door het juryrapport van het winnende manuscript voor te lezen. Het was heel onwerkelijk, omdat mijn droom werd verwezenlijkt op het moment dat mijn naam werd genoemd. Ik was ongelofelijk blij. Boze tongen beweren zelfs dat ik tranen in mijn ogen had, maar dat ontken ik natuurlijk.” Manuscripten van andere deelnemers heeft hij niet gelezen. Shemara van den Heuvel is inmiddels ook gedebuteerd bij Xander Uitgevers. “Ontzettend leuk voor haar! De longlist van de CoffeeCompany Book Award 2014 is enkele weken geleden bekend gemaakt. Ik ben ontzettend benieuwd wie er dit jaar uit de bus komt rollen.”

Marco zijn debuut verscheen eind 2013 op de Nederlandse markt. Zijn omgeving reageerde goed op dit toch wel heftige verhaal. Zijn ouders lazen het verhaal pas toen het daadwerkelijk in boekvorm verscheen. Een bewuste keuze. “Ik wist dat de link naar fictie daarmee makkelijker zou worden gelegd dan als het nog als Word-bestand op mijn computer stond. Natuurlijk zitten er autobiografische elementen in, maar het merendeel is aangedikt of verzonnen. Met dat geruststellende besef heeft mijn omgeving gelukkig ontzettend van ‘Aangeschoten wild’ kunnen genieten.” Marco koos er met opzet voor om enkele autobiografische elementen te verweven met fictie. “Een belangrijke scene in het boek speelt zich af op de Death Road in Bolivia – officieel de gevaarlijkste weg ter wereld met jaarlijks de meeste verkeersslachtoffers. Toeristen kunnen deze weg ervaren middels een fietstocht. Ik heb deze tour ook gedaan tijdens mijn reis, alleen niet op de manier zoals ik het beschreven heb. Een ander voorbeeld is dat het hoofdpersonage Bast zijn haar witblond verft, omdat hij langzaam doordraait. Ook ik heb mijn haar toentertijd blond geverfd, maar dat was eerder een stomme actie na een avond stappen.”

Ondanks dat Marco een paar ideeën heeft voor een nieuw boek, komt hij door drukte omtrent het COO zijn nog niet veel aan het schrijven toe. “Misschien wordt het wel een boek over mijn belevenissen als COO. We zullen zien! Uiteindelijk wil ik me weer volledig op het schrijven gaan richting. Schrijven is en blijft mijn grote passie. Ik hoop het daarom snel weer op te pakken. De polonaises in het oranje COO-maatpak en de stoffige zolderkamer met de laptop geven vast een prettig contrast.”

Plaats een reactie

Klik hier om een reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.