Interviews

Interview met Esther Kreukniet

Esther Kreukniet is bekend van haar debuut Beau Ravage, waarvan meer dan 10.000 exemplaren verkocht werden, en het daaropvolgende Façade, dat in 2006 uitkwam. Esther wist haar naam op de kaart te zetten door de diepgaande interviews die ze hield met bekende Rotterdammers voor het magazine In Druk. Ook schrijft ze freelance voor het Algemeen Dagblad, Rotterdams Dagblad en voor diverse damesmagazines.

Ondanks haar diverse werk in de journalistiek heeft Esther geen voorkeur voor het schrijven van een boek of het freelance schrijven. ‘Het leven als schrijfster van een boek is heel solitair: niemand die even met je kletst na een dag zwoegen! Daarom vind ik die combinatie met het schrijven van artikelen en mensen interviewen of de rubriek Maasboulevard voor het Algemeen Dagblad maken zo inspirerend! Ik houd van mensen en ik werk graag samen dus dat is een welkome afwisseling.’

Dat Esther ervan houdt om met andere mensen te werken blijkt wel uit het feit dat ze begonnen is met het geven van schrijfcursussen onder de naam De Schrijfclub. Iedereen met belangstelling voor het schrijversvak kan bij Esther een cursus volgen en zo zijn sterke punten ontdekken en verder ontwikkelen. Zelf is ze hier erg enthousiast over. ‘De Schrijfclub is zó ontzettend leuk! Ik heb zelf een cursus Creative Writing in Schotland gevolgd en merkte dat zoiets in Nederland niet bestond. Zoveel vrouwen kwamen naar me toe of mailden me dat ze ook zo graag de technieken van schrijven zouden willen leren en vanuit die gedachte is de club ontstaan. Gewoon bij mij thuis met een ontspannen, informele sfeer. Dat ik het zelf zó leuk zou vinden verbaasd mij ook, maar het is prachtig om de ontwikkeling van de talenten van de deelnemers te zien, super gewoon!’

Maar Esther houdt zich naast het schrijven en De Schrijfclub ook nog bezig met Marketing. Ze studeerde tenslotte aan de Business School Lausanne en heeft een MBA in Marketing & Finance. Daarnaast werkte ze zes jaar als marketing manager in het bedrijf van haar vader. Esther is inmiddels aardig bekend met de schrijverswereld, maar kan de wereld van de marketing niet achter zich laten. ‘Ik werk nog steeds als marketingadviseur voor projecten. Ik ben gek op reclame, kom uit een zeer ondernemende familie en ik voel me als een vis in het water in het zakenleven dus ik adviseer bedrijven bij mij in de buurt en Rotterdam. Zoals ik al zei, ik houd van mensen en creativiteit dus dit werk inspireert me. Of ik al helemaal thuis ben in de schrijverswereld?! Ik denk het nog niet zo, ik schrijf geen literatuur hè, en geen bestsellers, dus tsja, helaas!’

Esther zelf zegt dan wel dat ze geen literatuur schrijft, haar boeken worden wel degelijk gewaardeerd door voornamelijk vrouwelijke lezers. In het schrijven van de twee boeken zat nog wel een verschil. ‘Bij Beau Ravage was ik nog echt een groentje en wilde mijn verhaal zo snel mogelijk op papier hebben. Daarna heb ik het metier geleerd door veel journalistiek werk te verrichten voor de krant en damestijdschriften en heb ik geprobeerd het schrijven meer te fine-tunen. Ik wilde graag bewijzen dat ik meer kon! Ik heb mijn tweede boek dan ook een aantal keer kritisch herschreven!’. Veel critici schrijven dat ik me met Façade ontwikkeld heb, dat het schrijven beter is geworden, dus dat harde werken loont!’

Naast het verschil in het schrijven van de boeken, hebben de boeken inhoudelijk nog wel een grote overeenkomst: het rijkelui leven. Zowel in haar debuut als in haar tweede boek komen welgestelde personen voor. Dit was echter geen vooropgezet plan van Esther. ‘Die glamourwereld sluipt er vanzelf in, heel gek. Waarschijnlijk ben ik toch gefascineerd door het wereldje van de jetset en beau monde en schrijf ik er graag over, het is zo lekker smeuïg! Dus misschien ook wel in mijn volgende boek, ik weet het nog niet.’

De glamourwereld sluipt dus onbewust in haar boeken, maar de hoofdpersonen uit Façade zijn gebaseerd op Esther zelf en twee jeugdvriendinnen van haar. ‘De basis is dat we al zo lang een vriendschap hebben en toch zo verschillend zijn, we zijn alle drie totaal een andere richting opgegaan maar kunnen ons wel verplaatsen in elkaars leven. Vanuit dit gegeven ben ik verder gaan fantaseren en heb de karakters uitvergroot. De situaties zijn zeker fictie.’

esther-kreukniet2
Esther Kreukniet

Na het fantaseren over het verhaal en het uiteindelijke op papier zetten ervan, wordt het toch echt tijd om het boek af te ronden. Dit kost Esther altijd een beetje moeite. ‘In het begin mis ik het zo: ik moet echt afkicken! Het is net alsof je op een waanzinnige vakantie bent geweest en je in de druilerige regen thuiskomt! Dus daarom hoop ik dat er een vervolg komt op Façade, kan ik weer met de meiden mee op vakantie!’

Esther is niet de enige die hoopt op de verschijning van een derde boek. Ook veel lezers hopen hierop. Ondanks de lovende recensies betreffende haar tweede boek ligt de druk niet hoger bij het schrijven van een volgend boek. Het werkt voor Esther eerder motiverend. ‘Ik kan niet wachten om nog een vervolg te schrijven: ik heb het gevoel dat we pas begonnen zijn! Het fijnste compliment is dat Façade voor zoveel vrouwen herkenbaar is en ik wil graag nog meer onderwerpen aansnijden waar wij in de maatschappij mee geconfronteerd worden en hoe we ermee om kunnen gaan.’

De lezers wachten geduldig af op een derde boek van Esther. En in de tussentijd is de boodschap van Esther duidelijk: ‘Blijf lekker lezen want er is niets zo heerlijk om je te verliezen in een goed verhaal. En als je zelf ambities hebt om ooit een boek te schrijven: geef nooit op en geloof in jezelf!’

Plaats een reactie

Klik hier om een reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.