Interviews

Claudia Biegel

Claudia Biegel debuteerde op haar 54e met haar roman Foute Sarah’s. Haar debuut werd meteen verwerkt tot een theaterstuk. Maar niet alleen het schrijversvak is wat haar boeit. Ze heeft culturele antropologie gestudeerd en is maatschappelijk betrokken. Zo heeft ze zich een kleine 19 jaar ingezet voor Vluchtelingenwerk Nederland. Wie is deze veelzijdige dame en wat houdt haar bezig?

Claudia schrijft al van jongs af aan, wat begon met allerlei verhalen in schoolschriften. Sommige van die verhalen heeft zij nog steeds. ‘Zoals de eerste die ik ooit schreef onder de titel ‘De Gierigaard’. Op die leeftijd gaat het nog alleen om het schrijven. Om die magische wereld die je zelf maakt en waarin je kunt ontsnappen.’ Pas later ging Claudia serieus nadenken over het schrijverschap en de mogelijkheden daarin. ‘Maar die dromen dat zijn tegelijkertijd ook drempels. Het schrijven om te schrijven met alle spontaniteit van dien is heerlijk.’ Inspiratie voor haar debuut haalde ze uit haar eigen leven en uit dat van het leven van haar moeder. ‘Ik weet nog goed dat mijn moeder in haar tijd al weigerde om zich te gedragen volgens de geijkte Sarah normen. Ze hield van dansen, uitgaan, romantiek. Tot een jaar of veertig vindt iedereen dat leuk. Maar daarna gaan dat soort zaken tegen je werken. Dan wordt het: ‘ze moet nog zo nodig’. Op zekere leeftijd gelden er plotseling andere normen en waarden. Alsof de emancipatie van vrouwen die het leven in eigen hand nemen ophoudt als je vijftig wordt.’ Na het verschijnen van haar debuut werd Claudia zelf een ‘Foute Sarah’ genoemd. Dit zag zij niet als belediging, in tegenstelling zelfs, maar juist als groot compliment. ‘De ‘ergste’ Foute Sarah staat voor mij gelijk aan de grootste rebel. Je niet in een vakje laten stoppen door de samenleving. Dat vind ik een compliment.’

Haar debuut werd al snel opgepikt en uiteindelijk zelfs bewerkt tot een theaterstuk. Claudia heeft zich wel gemend in de ontwikkeling en samenstelling hiervan. Ze heeft een groot deel van de teksten voor het theaterstuk geschreven. ‘Daarna heb ik me meer op de achtergrond opgesteld. Theater is niet mijn core business en ik wilde de regisseur en acteurs graag ongehinderd hun werk laten doen. Wat betreft het eindresultaat ben ik heeeel nieuwsgierig want heb dat, op wat losse stukjes na, nog niet gezien.’

Naast het schrijven was culturele antropologie ook altijd een grote liefde van Claudia. Ze is gefascineerd door andere culturen en waardensystemen. ‘Mijn ouders zijn allebei geboren in het voormalig Nederlands Indië, dat heeft een enorme invloed op mij gehad. Mijn vader was een groot verteller en heeft de liefde voor de wereld buiten Nederland diep in mijn hart geplant.’

Claudia heeft een kleine 19 jaar werkzaamheden verricht voor Vluchtelingenwerk Nederland. Momenteel zet Claudia zich ook in voor Pharos als hoofdredacteur van het vakblad Phaxx en als communicatieadviseur. ‘Pharos zet zich als kennis- en adviescentrum in voor gelijke kwaliteit van zorg en toegankelijkheid van zorgvoorzieningen voor iedereen in Nederland. Er zijn namelijk nogal wat verschillen in gezondheid tussen mensen van verschillende sociaaleconomische klassen.’

Claudia is er van overtuigd dat in kruisbestuiving meerwaarde schuilt. ‘Wanneer mensen met verschillende achtergronden samen iets tot stand moeten brengen zal dat veelzijdiger zijn en meer reikwijdte hebben dan wanneer iedereen dezelfde achtergrond heeft. Ik merk bijvoorbeeld dat ik als cultureel antropologe specifieke invalshoeken aandraag die niet zo bekend zijn binnen de communicatiewereld. Vanuit die kruisbestuiving tussen verschillende disciplines worden leuke en innovatie ideeën geboren.’

Naast al haar huidige werkzaamheden voor Pharos en de bewerking van het theaterstuk, is Claudia inmiddels ook bezig met het schrijven van haar tweede boek. ‘Mijn tweede boek is bijna zover dat ik het naar de uitgever durf te sturen. Het gaat over de verhouding tussen een moeder en haar zoon. Zij moet hem loslaten maar kan dat niet. In plaats daarvan probeert ze hem krampachtig bij zich te houden. Met als gevolg een reeks van gebeurtenissen die niet alleen leiden tot het verlies van haar zoon maar ook tot het verlies van de basis onder haar eigen bestaan.’

Mocht je als lezer niet kunnen wachten tot haar nieuwe boek verschijnt, dan kun je in ieder geval theatertickets bestellen voor het stuk Foute Sarahs! Deze wordt opgevoerd in diverse theaters in Nederland.

Plaats een reactie

Klik hier om een reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.