Columns

Column: Zoon van Engeland

Literatuur heeft iets van mode. Wat eens trendy was, kan zomaar opnieuw populair worden. Het waargebeurde verhaal, de biografie, de streekroman, ze kunnen allemaal ooit nog als thema fungeren van een Boekenweek. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat literatuur uit vervlogen tijden eens z’n comeback maakt. Tenminste, die werken waarbij sprake is van een stilistische toegankelijkheid. Het werk van de Britse auteur D. H. Lawrence (1885 – 1930) behoort daar zeker toe.

David Herbert Lawrence, zoon van een ongeletterde mijnwerker, kreeg de liefde voor literatuur van zijn moeder, die beneden haar stand was getrouwd en haar kinderen een betere toekomst gunde dan het mijnstadje Eastwood voor hen in petto had. De wereld van de arbeidersklasse en met name die van de mijnwerkers in Engeland werd een belangrijk decor voor zijn werk, waarin de onmenselijke gevolgen van de industrialisatie de boventoon voerde. Ook was hij een meester in het beschrijven van de complexiteit van menselijke relaties.

Zijn drie bekendste werken zijn (ik noem de Engelse titels): Sons and Lovers, Women in Love en het vaak verfilmde Lady Chatterley’s Lover. Vanwege de erotisch getinte inhoud was deze laatste titel in Engeland 32 jaar verboden, totdat een rechtbank in 1960 uitgeverij Penguin groenlicht gaf. Een eerder werk van hem (The Rainbow) had al ooit dezelfde commotie veroorzaakt. In het autobiografische Sons and Lovers voert hij Paul Morel op als zijn alter ego. Deze (ook nu nog) zeer leesbare roman behoort tot de klassiekers van de Britse literatuur. ‘Ik kan nooit bepalen of mijn dromen het resultaat zijn van mijn gedachtes of mijn gedachtes het resultaat van mijn dromen,’ zei Lawrence eens filosofisch. Ook het personage Morel in zijn grootste roman is zoekende en Lawrence weet hem tot een onvergetelijk persoon te vormen.

H. Lawrence ontsteeg zijn afkomst, reisde veel en was als schrijver erg productief (o.a. twaalf romans en tien bundels met korte verhalen), zeker met het oog op zijn zwakke gestel. Hij werd slechts 44 jaar oud.

De stijl van Lawrence is – zoals gezegd – zeer toegankelijk en hij kan een wereld portretteren aan het begin van de moderne tijd, die de lezer ook nu nog zal boeien.

Nico de Beer

Plaats een reactie

Klik hier om een reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.