Columns

Bontkragen

Laatst ging ik met een paar meisjes thee drinken bij de Coffee Company in Oud Zuid. Dat doe ik regelmatig want mijn grootste inspiratiebron zijn de meiden zelf.

Het was druk in de bekende koffiebar. Druk met scholieren. En dat is fijn voor deze schrijfster. Ik was te vroeg en sloeg een blaadje open. Niet dat ik daar een woord in lees, ik luister graag stiekem de gesprekken af. Maar deze middag heb ik vooral gekeken. Gekeken naar de enorme bontkragen die vrijwel alle meisjes op hun jassen droegen. Gekeken naar die mooie meiden met lieve gezichtjes verstopt in een kraag van een dood beest.

Even dwaal ik af naar mijn eigen jeugd. Met dank aan het Kinderen voor Kinderen liedje ‘Een tweedehands jas’ was ik faliekant tegen bont. En met mij de hele school. Bont was onmogelijk. En als we een dame in een dood konijn tegen het lijf liepen, joelden we haar uit. En dit tot grote tevredenheid van onze ouders, want ook die waren tegen. Ik dacht ook aan de kerst van 2005 die ik in Nice doorbracht. Daar was ik in totaal shock door alle Françaises in bontjassen op de Kerstmarkt. Ik realiseer me dat dit nu ook in Nederland normaal is en dat ik nog steeds geïrriteerd maar al lang niet meer zo verbaasd kijk.

Even later schuiven mijn dames aan, in jassen zonder bont. Ik vraag wat deze meisjes van al die bontkragen in de koffiebar vinden. ‘Hmm, het is wel zielig voor die dieren hè,’ antwoordt een van de meisjes. ‘Maar ja, ze zijn nu toch al dood, dan kan je het net zo goed kopen,’ zegt haar vriendin. Ik vraag aan haar of ze zelf een jas met bontkraag zou dragen. ‘Nee natuurlijk niet!’ proest ze totaal verschrikt. Ik slaak een opgelucht zuchtje. ‘Dat STAAT mij helemaal niet!’ roept ze terwijl ze met haar hand een dissend gebaar naar haar vriendinnen maakt.

Thuis ligt ‘Bontbericht’ van Bont voor Dieren in de brievenbus. Met verschillende bontkragen erin. Zij typeren er drie: De wasbeerhond-kraag is groot, duur en protserig. Voor de iets minder verwende mensen is er de vos. Die is dunner, goedkoper, maar niet minder slecht. En dan hebben we nog het Vintagebontje van konijn. Daar zie je hippe meisjes op de Noordermarkt allemaal mee lopen. En ook mensen van top tot teen in mishandeld konijn. Bont voor Dieren heeft er plaatjes bij geplakt. Plaatjes van wasberen met hun lieve neus tegen een smerig hekwerk, pluizige witte konijnen die in kleine kratjes de lopende band opgaan om er vervolgens hangend aan hun poten en doordrenkt door bloed vanaf te komen en vossen die er wachtend op hun gruweldood al uitzien als lijken. Bij de vos staat geschreven dat de fokker een elektrode in de anus van de nog levende vos stopt en het op een tweede elektrode laat bijten. Zo wordt de vos na een bar leven in een kooi geëlektrocuteerd om een bontkraag te worden. Ik denk terug aan alle bontkragen in de koffiebar. En ik snap er geen zak van dat dit bestaat.

In het augustus nummer van ELLE telde ik dit jaar dertig bontjassen en sjaals. Ik vind dat niet normaal. Daarom ik heb ELLE een mail gestuurd op uit te leggen dat zij invloed hebben. ELLE dicteert wat CHIC is, en dierenleed is niet zo stijlvol. Een persoonlijk en helder antwoord van hoofdredacteur Cécile Narinx volgde snel. Zij was het met mij eens. ‘The September Issue’ was weer bontvrij en ze plaatste een groot artikel over de minnen van bont. Hulde aan ELLE]!

Tijdens de Fashion Week in Parijs protesteert PETA regelmatig. En met succes. Zij belagen bontdragers. Met schelle fluitjes en protestborden met foto’s van gestripte konijnen omsingelen ze dames in bont. Dat werkt. Een modevriendin liet haar vintage konijnenvel door PETA in haar hotelkamer liggen. En die dag werd ze in een mooi, wollen jaren zeventig jasje gefotografeerd voor ‘The Sartorialist’, een toonaangevende streetstyle blog. Zonder PETA had ze er in de bontjas op gestaan. En deze foto’s gaan de hele wereld over. Modemeisjes turen naar de plaatjes en doen het na. Hulde aan PETA dus.

Overigens had ik met deze modevriendin eerder een discussie over Vintage-bont. Zij vindt tweedehands bontjassen wel kunnen. Deze dieren zijn al vijftig jaar dood en lijken dus geen invloed te hebben op de bontindustrie van nu. Dit is niet waar. Doordat al die moderedacteuren en begeerlijke modemeisjes van de Noordermarkt weer vol in bont door de straten van Amsterdam en Parijs paraderen, brengen ze bont terug in het straatbeeld. Ook door hen ben ik niet meer verbaasd. Wie ziet dat deze jassen tweedehands zijn? Ze voeden de trend en daar heeft de huidige bontindustrie veel baat bij.

Terug naar PETA. Eigenlijk moet je bont laten liggen omdat het niet kan, niet omdat je belaagd wordt door fluitjes. Hoe kan het dat al die doorgaans aardige en slimme modedames toch met een bontkraag lopen? Volgens mij heeft dat met onwetendheid te maken. Ik denk dat een grote groep afhaakt als ze weten hoe dieren precies moeten lijden voor een bontkraag.

Daarom ben ik voor betere educatie. In mijn boek 100% Fee heb ik een anti-bontlijn geschreven. Fee is tegen bont en wil graag fotomodel worden. Als ze eindelijk een modeshow mag lopen, krijgt ze op het laatste moment een bontjas aangereikt. Wat doe dan? Fee protesteert. Zo probeer ik meisjes te laten zien dat bont niet oké is. En dat je geen meeloper moet zijn. Mijn lezers houden, net zoals ik, van mode. Maar ik hoop dat ze de modetrend ‘Bontkraag’ nu links laten liggen.

Bont voor Dieren heeft een nieuw spreekbeurt- en lespakketten gemaakt om scholieren bewust te maken van dierenleed. De lespakketten zijn te downloaden via bontvoordieren.nl. Scholen kunnen bij Bont voor Dieren ook een aanvraag doen voor een gastles. Dit steun ik voor 100%!

En ik pleit voor een nieuw protestlied door Kinderen voor Kinderen of liever nog door Lady Gaga. Weg met die jassen. Er is niks mis met flaneren in leuke kleren tijdens de Fashion Week, op de Noordermarkt of in de Coffee Company, dat doe ik ook. Maar niet in zo’n tweedehands jas, zo’n tweedehands jas, zo’n tweedehands jas…

Niki Smit

Plaats een reactie

Klik hier om een reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.